غار خفاش دهلران
دهلران پی سی
سایت جامع علمی ,آموزشی,فرهنگی و تفریحی

http://uploadax.com/images/50150730902135412224.jpg

 گالری عکس غار خفاش کلیک کنید

 

غارخفاش یکی ازپدیده های نادرطبیعی کشوروحتی دربین کشورهای منطقه می باشدکه حود 1 کیلومترازچشمه های آبگرم فاصله دارداین غارطبیعی که حدود265 مترطول داردودارای استالاکیت هاواستالاکمیت های فراوانی می باشددراین غاردهها گونه ازخفاش دمدار- خفاش بال پهن وجودداردونکته  قابل توجه دراین غاردوچیزاست که بسیارحائز اهمیت است.

الف:فراوانی خفاش دراین غارکه تعدادآنها به دهها هزارمی رسد.این خفاش هادرهنگام غروب ازاین غاربصورت دسته های بزرگ خارج شده ودراین هنگام فضای جالبی رابوجودمی آورنداین خفاش ها مسی 3 کیلومتری تاشهرراطی می کنند ودرسالهای قبلی که خانه ها اکثرآگلی  وزیاد نبوده دربعضی خانه های قدیمی می ماندند اماهم اکنون بعدازطی مساحت  زیادبه غاربرمی گردند.

ب:وجودلایه های فضله حیوانی ناشی ازفضولات خفاش هاکه درطول دوران تاریخی که مجموعا روی هم انباشته شده است .البته این نوع فضله بعنوان قویترین کودحیوانی درزراعت کشاورزی وسایر موارد مورد توجه قرارگرفته است. ومشهوراست که درتپه های تاریخی علی کش ومحمدجعفرکه توسط هیات باستان شناسی درسالهای قبل ازانقلاب موردکاوش واقع شده است ازاین فضله دربخش کشاورزی استفاده شده است ودرتاریخ آمده است که دهلران درکنارتپه علی کش اولین مهد تمدن کشاورزی درغرب فلات ایران است.این غاربه عنوان یکی ازغارهای مهم ودست نخورده جهان به عنوان اولین غارخفاش وموردتوجه گردشگران ومحققان ودانشمندان قرارداشته است.

این غار در سه کیلومتری شمال شرقی شهر دهلران دردامنة کوهی مشرف به دره و چشمه های آب گرم دهلران واقع شده است . این غار به علت زندگی میلیون ها خفاش درداخل آن ، به غار خفاش معروف شده است . خفاش های آن از نوع دُم دار و بزرگ هستند . این غار دهلیزهای وسیعی دارد که عمق بعضی از قسمت های آن به 400 متر می رسد .

غار خفاش دهلران یکی از غارهای تاریخی عصر غارنشینی است که بعدها به زیستگاه خفاش تبدیل شده است .

موضوع مورد توجه این غار وجود تودة عظیم و ضخیم فضلة خفاش در کف غار است که طی هزاران سال پدید آمده است و کشاورزان از آن برای تقویت زمین های زراعی استفاده  می کنند . غار خفاش در فهرست آثار ملی ثبت شده و مورد حفاظت و مراقبت می باشد .

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:








ارسال توسط هادی احمدی

آرشیو مطالب
پيوند هاي روزانه
امکانات جانبی

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 19
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 33
بازدید ماه : 2895
بازدید کل : 161954
تعداد مطالب : 736
تعداد نظرات : 23
تعداد آنلاین : 1

Google

در اين وبلاگ
در كل اينترنت
 <-PostTitle-> <-PostContent-> 1 <-PostLink->